Combinatie met Biologie

Wouter Langhout (18) is eerstejaars Biologie. In zijn eerste jaar maakte hij al kennis met de vakken Milieukunde en Milieubiologie.

Windmolens

‘De meerwaarde van Milieuwetenschappen ligt voor mij in het feit dat ik echt met maatschappelijke kwesties bezig ben. Bij ieder onderwerp duik ik weer opnieuw de maatschappij in en ga op zoek naar bruikbare oplossingen. Zo leerden we tijdens een college milieubiologie hoe je een milieubiologisch probleem kunt oplossen naar aanleiding van een voorbeeld van de schade aan vogels door windmolens.

Vogelonvriendelijk

Op een bepaalde plaats wilde een bedrijf een stel nieuwe windmolens bouwen, maar er waren tegenstrijdige belangen tussen de Vogelbescherming en een andere partij. Wij moesten een advies uitbrengen op basis van een berekening waarbij het aantal gestorven vogels door bestaande molens het belangrijkste gegeven was. Uiteindelijk kwamen die windmolens er niet omdat ze buiten vogelonvriendelijk ook nog eens heel lelijk waren en niet in het landschap pasten.

India

Het moeilijkste van mijn studie is dat er voor veel vraagstukken die wij in de colleges behandelen gewoon geen oplossingen zijn, omdat de belangen te tegenstrijdig zijn en het kiezen is tussen twee kwaden. Denk maar aan India, waar je niet voor ofwel de tijgers ofwel de mensen kunt kiezen: beide zijn ontzettend belangrijk om het evenwicht te behouden.

Nieuwe vis in de oceaan

Duurzaamheid is een gek begrip. Ik vind het mateloos fascinerend hoe ongelooflijk belangrijk het is dat er zonlicht het systeem in gestuurd wordt en dat daar dan weer bijvoorbeeld vis door groeit. En dat er, ondanks het feit dat die vissen gevangen worden, toch altijd weer nieuwe vis in de oceaan zal zijn. Ik wil me later graag bezighouden met klimaatverandering. Het lijkt me leuk om wiskundige modellen te bouwen om te meten hoe klimaatverandering in zijn werk gaat en hoe we dat kunnen tegengaan.’

Meer informatie over Biologie:
Biologie