Beste Yvonne,
Leuk dat je interesse hebt in Japanse taal en cultuur. Er zijn steeds meer studenten die besluiten om Japans te gaan studeren, nu zijn er elk jaar ongeveer 100 1e jaarsstudenten.
Het kan inderdaad eens voorkomen dat je een boek of artikel in het Duits moet lezen, maar ik moet er wel bij zeggen dat dit niet veel voorkomt. Voornamelijk is de literatuur in het Nederlands of in het Engels. Ik zou me daar als ik jou was ook niet te druk om maken.
De studie is op universitair niveau, dus er wordt natuurlijk van je verwacht dat je goede inzet en motivatie toont. Of het zwaar is of niet is moeilijk te zeggen, je moet ieder geval in het eerste jaar rekenen op 40 uur per week aan je studie te besteden. Dit is dan zowel college als thuis studeren. Ten eerste zul je hard moeten leren om de alfabetten onder te knie te krijgen en daarna kun je pas de volgende stap nemen. Dit is een groot verschil met bijvoorbeeld Frans; het alfabet ken je al en je hebt al een basis van de taal. Maar omdat de studie Japans gewoon bij het begin begint is het voor iedereen mogelijk om de taal te leren. Het belangrijkste is vooral dat je gemotiveerd bent om je echt helemaal te verdiepen in de taal en de cultuur (en alles wat er nog aan andere colleges wordt gegeven), als je namelijk plezier hebt in je studie en je best blijft doen dan komt het allemaal wel in orde.
Heb je verder nog vragen dan kun je me altijd mailen naar volgend adres: .. of een berichtje plaatsen op het forum.
Hartelijke groeten,
Jaïra Azaria
Studentambassadeur niet-westerse talen