Hoi Emily,
Bedankt voor je vragen. Ten eerste wil ik je meegeven dat een universitaire studie behoorlijk zwaar is en volledig. Als je het idee hebt dat je bij Midden-Oostenstudies alleen maar Arabisch zult leren, dan heb je een verkeerd beeld. Je zult naast de taal ook veel over de regio van het Midden-Oosten leren: de politiek, geschiedenis, cultuur, religie en zelfs literatuur komen aan bod. Zo beschik je als je bent afgestudeerd niet alleen over kennis van de taal, maar ook over een specifieke kennis van de regio. Je doet bovendien academische vaardigheden op als je een universitaire studie doet. Al deze punten maken je aantrekkelijk voor veel werkgevers.
Persoonlijk denk ik niet dat als je Midden-Oostenstudies combineert met Geschiedenis of met Oude culturen van de mediterrane wereld, je het werkveld waarin je later kunt werken enorm vergroot. Dit zijn namelijk alle twee studies die niet meteen focussen op een bepaald beroep. Wil je echt je kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk vergroten, dan moet je bijvoorbeeld Arabisch combineren met een studie als rechten. Zo’n studie bereidt voor op een bepaald beroep en op een sector waarin veel werkgelegenheid is.
Maar blijf niet teveel hangen in het idee dat je niets met Arabisch zou kunnen. Je krijgt tijdens je studie ook nog de ruimte om je accenten te leggen. Zo studeer ik momenteel Midden-Oostenstudies met de richting Turks, maar volg ik in mijn keuzeruimte de Praktijkstudie Journalistiek en Nieuwe Media. Dit is ook een manier om je kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.
Het leren van een taal kost over het algemeen veel tijd en doorzettingsvermogen. Als jij je studie Arabisch perse wilt combineren met een andere studie, dan is Geschiedenis hier het meest geschikt voor. Er zijn meer mensen die Geschiedenis met een andere studie combineren, alleen niet zo snel met een taal. Je kunt het echter wel proberen. Toch raad ik je aan eerst met één studie te beginnen, en als dit je makkelijk afgaat om dan in je tweede jaar met je tweede studie te beginnen.
Als je een minor Arabisch zou doen, leer je de basiskennis van de taal, zowel in de geschreven als in de gesproken vorm. Je krijgt bij de minor ook te maken met culturele vakken, die voor een goed begrip van de gesproken en geschreven taal namelijk onmisbaar zijn. Je moet er alleen niet vanuit gaan dat je met een minor Arabisch de taal perfect gaat beheersen. Wel maak je er kennis mee.
Misschien kan ik je nog een tip geven: je kunt eventueel ook alleen de taalverwervingsvakken van Arabisch volgen (en de cultuurvakken achterwege laten). Zo kun je bijvoorbeeld Geschiedenis studeren als hoofdstudie en hierbij als extra vakken de taalverwervingsvakken van Arabisch doen. Dan leer je de taal toch aan de universiteit, zonder dat je daar de hele studie Arabisch voor hoeft te doen.
Ik raad je verder nog aan om naar de Open Dagen van 20 en 21 november te komen en een kijkje te nemen bij Arabisch en/of bij Geschiedenis en Oude culturen van de mediterrane wereld. Daar lopen ook mensen rond die je verder kunnen helpen met je twijfels. Zie de website http://www.opendagen.studereninleiden.nl/ voor meer informatie over de Open Dagen.
Ik hoop je hiermee verder op weg te hebben geholpen. Ik wens je veel succes bij het maken van een goede keuze!
Groetjes,
Lidewij de Gier
Studentambassadeur Talen en culturen van het Midden-Oosten en Afrika